علت حساسیت دندانها چیست؟ روشهای درمان و پیشگیری

تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ نویسنده: دکتر اعتمادی‌فر

اشتراک‌گذاری:

آیا تاکنون بعد ازگاز زدن بستنی یا یک قاشق سوپ داغ احساس درد یا ناراحتی کرده اید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. در حالی که درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد می تواند نشانه حفـره باشد، این احساس در افرادی که دندانهای حساس دارند بسیار رایج است.

 

حساسیت دندانی

حساسیت دندان یا “حساسیت عاج” دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: درواقع ناشی از درد یا ناراحتی در دندان به عنوان پاسخ به برخی از محرک ها ، مانند درجه حرارت گرم یا سرد به وجود می آید.

حساسیت دندانها،ممکن است موقتی یا یک مشکل مزمن باشد و بر روی یک دندان ، چندین دندان یا تمام دندانهای فرد اثر بگذارد. این احساس، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، اما در بیشتر موارد دندانهای حساس با تغییر در رژیم بهداشت دهان و دندان به راحتی درمان می شوند.

 

علائم و نشانه های دندانهای حساس:

افرادی که دندانهای حساس دارند ممکن است به عنوان پاسخ به محرک های خاص ، این درد یا ناراحتی را تجربه کنند. و ممکن است این درد را در ریشه دندانهای آسیب دیده احساس کنند. رایج ترین محرک ها شامل موارد زیر هستند:

• غذاهای گرم و نوشیدنی
• غذاهای سرد و نوشیدنی ها
• هوای سرد
• غذاها و نوشیدنی های شیرین
• غذاها و نوشیدنی های اسیدی
• آب سرد ، به ویژه هنگام تمیز کردن روتین دندان
• مسواک زدن یا نخ دندان زدن
• شستشو دهان با مواد مبتنی بر الکل

بدون هیچ دلیل روشنی این علائم ممکن است به مرور زمان برای شما پیش بیایند. آنها ممکن است از خفیف تا شدید باشند.

 

چه عواملی باعث ایجاد دندانهای حساس می شوند؟

 

برخی از افراد به دلیل داشتن مینای دندان نازک تر ، به طور طبیعی دندان های حساس تری نسبت به دیگران دارند. مینای دندان لایه بیرونی است که از آن محافظت می کند. در بسیاری موارد ، مینای دندان بدلایل زیر آسیب می بینند:

• مسواک زدن بیش از حد و غیر اصولی
• استفاده از مسواک ضخیم و سفت
• سایش و دندان قروچه در شبها
• مصرف زیاد و روتین غذا یا نوشیدنی اسیدی و نوشیدنی

بعضی اوقات ، شرایط دیگری می تواند منجر به حساسیت دندان شود. به عنوان مثال ریفلاکس معده (GERD) می تواند باعث شود اسید از معده و مری بیرون بیاید و ممکن است به مرور زمان دندان ها را از بین ببرد و به آنها آسیب بزند. شرایطی که باعث استفراغ مکرر – از جمله گاستروپارزیس و بولیمیا – می شود باعث اسید شدن مینای دندان نیز می شود.

پس رفت لثه می تواند بخش هایی از دندان را در معرض مواد غذایی و باکتری قرار دهد و از دندانها محافظت نکرده و درنتیجه باعث ایجاد حساسیت شود.

حساسیت دندان

پوسیدگی دندان ، دندانهای شکسته ، دندانهای خرد شده و دندانهای پرشده فرسوده یا بدون روکش، می توانند عاج دندان را در معرض دید قرار دهند و باعث ایجاد حساسیت شوند. در این صورت ، احتمالاً به جای اکثر دندانها ، فقط در یک دندان یا ناحیه خاص در دهان ، احساس حساسیت خواهید داشت.

ممکن است دندانهای شما به دنبال انجام درمانهای دندانپزشکی مانند پر کردن دندان ، روکش یا سفید کردن دندان ها، به طور موقت حساس شوند . در این حالت ، حساسیت به یک دندان یا دندانهای اطراف آن دندان که درمان دندان پزشکی برایش صورت گرفته، محدود می شود. این احساس باید بعد از چند روز فروکش کند.

دندانهای حساس چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر برای اولین بار حساسیت دندان را تجربه می کنید ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید . آنها می توانند سلامت دندانهای شما را بررسی کنند و مشکلات احتمالی مانند حفره ها ، پر کردن های سست یا لثه های شکسته را که می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند ، بررسی کنند.

برای درمان حساسیت دندان چه باید کرد؟

اگر حساسیت دندان شما خفیف است ، می توانید درمان های بدون نسخه دندان را امتحان کنید.

خمیردندانی را انتخاب کنید که برچسب آن مخصوص دندانهای حساس است. این خمیردندان ها هیچ ماده تحریک کننده ای ندارند و دارای مواد بی حس کننده ای باشند که در مسدود کردن مسیر احساس درد و حساسیت به عصب دندان بسیار کمک کننده است.

وقتی صحبت از دهانشویه می شود ، یک شستشو دهنده دهانی بدون الکل را انتخاب کنید ، زیرا برای دندانهای حساس تحریک کننده تر خواهد بود.

استفاده از مسواک های نرم و مسواک زدن ملایم نیز می تواند کمک کننده باشد. معمولا مسواک های نرم بر این اساس برچسب گذاری می شوند.

اگر معالجه خانگی جوابگو نبود ، می توانید در مورد نوع خمیر دندان و دهانشویه از دندانپزشک خود مشورت بگیرید. آنها همچنین ممکن است در کلینیک، ژل فلوراید یا مواد حساس کننده کننده درجه تجویز نمایند. که می توانند به تقویت مینای دندان و محافظت از آنها کمک کنند.

درمان و پیشگیری از شرایطی که باعث حساسیت دندان می شوند:

اگر شرایط اساسی و مشخص باعث حساسیت دندان شما شده است ، باید قبل از اینکه باعث خراب شدن مینای دندانتان شود و به دندان آسیب برساند ، آن را درمان کنید.

ریفلاکس معده (GERD) را می توان با کاهش دهنده اسید معالجه کرد و بولیمی (bulimia) باید تحت نظر روانپزشک تحت درمان قرار گیرد.

با استفاده از مسواک زدن ملایم تر و حفظ بهداشت دهان و دندان می توان پس رفت لثه ها را درمان کرد. در موارد حساسیت شدید و ناراحتی ناشی از پس رفت شدید لثه ، ممکن است دندانپزشک شما استفاده از پیوند لثه را توصیه کند. این روش شامل گرفتن بافت از کام و قرار دادن آن بر روی ریشه برای محافظت از دندان است.

شما می توانید آموزش ببینید و تمرین کید تا عادت ساییدن دندان را ترک کنید .کاهش استرس و کافئین قبل از خواب نیز می تواند به شما در جلوگیری از ساییده شدن دندان در شب کمک کند. اگر جوابگو نبود ، می توانید شبانه از یک محافظ دهان استفاده کنید تا آسیبی به دندان شما وارد نشود.

نگاهی کلی به موضوع حساسیت دندان :

اگر حساسیت دندان شما غذا خوردن را برایتان دشوار می کند ، حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید . بسیاری از خمیردندان ها و دهانشویه ها برای دندان های حساس طراحی شده است.

اگر اینها مؤثر نبودند ، در مورد برند دندانپزشکی و دهانشویه با دندانپزشک خود صحبت کنید. در صورت بروز علائم حفره یا آسیب احتمالی ریشه نیز باید با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید تا بتوانید به سرعت درمان کنید و از عوارض آن پیشگیری کنید.

این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد خود به خود دندان، که بدون دلیل مشخص، رخ می دهد.
• حساسیت دندان بصورت موضعی در یک دندان
• به جای درد خفیف تر ، درد شدید تر
• ایجاد لکه بر روی سطح دندان ها
• درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن

نکات مهم در مورد درمان و پیشگیری از حساسیت دندان:

از مصرف غذاهای اسیدی و نوشیدنی ها خودداری کنید. سودا ، آب نباتهای چسبناک ، کربوهیدراتهای پر قند – همه اینها به مینای دندان آسیب می رسانند. به جای آنها ، از میان وعده های سالم استفاده کنید مانند:
• میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر
• پنیر
• شیر
• ماست ساده

 

هر دو یا سه ماه یکبار، یا زمانیکه موهای آن فرسوده شده است، مسواک خود را عوض کنید .

 

 



پاسخی بگذارید