ایکون پیوند استخوان

پیوند استخوان چگونه انجام می گیرد؟

تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ نویسنده: دکتر اعتمادی‌فر

اشتراک‌گذاری:

پیوند استخوان روش طبیعی است که برای یک بیمار متقاضی کاشت ایمپلنت دندان ممکن است لازم و ضروری باشد. پیوند استخوان یک عمل جراحی برای ترمیم یا بازسازی استخوان ها از طریق پیوند بافت استخوانی است. با پیوند بافت استخوانی سالم می توان استخوانها و بافتهای پشتیانی که از دست رفته بازآفرینی کرد.
و این یک روال معمول دندانپزشکی است که بدون درد و قابل پیش بینی انجام می شود.

چه زمانی پیوند استخوانی ضروری است؟

پیوند استخوان روشی است که در صورت نیاز به مقدار کافی از استخوانهای طبیعی در دهان، که توانایی پشتیبانی از کاشت دندان را داشته باشند ، لازم است. این کمبود استخوان های طبیعی در دهان می تواند ناشی ازعوامل زیر باشند:

  • عدم توسعه و رشد استخوان
  • پوکی استخوان
  • بیماریهای لثه
  • استفاده بلند مدت از دندان مصنوعی
  • وارد شدن ضربه شدید و یا تروما به صورت
  • آسیب دیدگی یا ضربه
  • فضای خالی بعد از کشیدن دندان ها

پیوند استخوان دندان

مزایای پیوند استخوان:

پیوند استخوان یک عمل جراحی برای ترمیم یا بازسازی استخوان ها از طریق پیوند بافت استخوانی است. با پیوند بافت استخوانی سالم می توان استخوانها و بافتهای پشتیانی که از دست رفته بازآفرینی کرد.

پیوند استخوان تکنیکی است موفق ، کارآمد و اصولی که در بیشتر مواقع این روش جایگزینی مناسب برای دندان های از بین رفته می باشد و می تواند تغییر شکل های ناش از آسیب دندان ، کبود ها و تحلیل رفتگی بافت های حیاتی را جبران کرده و اسکلت فک را ارتقا ببخشد .

چرا که گاه استخوان فک با ریشه دندان تحریک شده و هنگامی که دندان از بین می رود ، استخوان فک نیز تحلیل رفته و نمی توان ایمپلنت را انجام داد . هنگامی که به چنین شرایطی برسیم ، لازم است از جراحی پیوند استخوان استفاده کرده و سلامت و ماندگاری اجزای ایمپلنت را تضمین کنیم .

پیوند استخوان دو ویژگی مثبت برای پابرجایی دندان ها دارد :

پایداری فک : با این روش استخوان فک به ساختار لازم رسیده و پس از تثبیت وضعیت آن ، می توان عمل ایمپلنت و ترمیم دندان را انجام داد . به کمک جراحی پیوند استخوان مشکلات بدفرمی استخوان فک اصلاح شده و ساختار آن وضعیت متعادلی به خود می گیرد .

حفاظت : پیوند استخوان موجب پیشگیری از خراب شدن اسکلت فک در پی کشیدن دندان خواهد شد و از بیماری های پریودنتال جلوگیری می کند.

چه کسانی به پیوند استخوانی احتیاج دارند؟

هرشخصی که دندان از دست داده باشد ، ممکن است قبل از کاشت ایمپلنت ، نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. این امکان وجود دارد که حتی اگر شما روز بعد از کشیدن دندان بخواهید ایمپلنت انجام دهید. سوکت می تواند آلوده شود ، یا دندان کشیده شده می تواند اندازه اشتباهی برای پشتیبانی از کاشت فوری باشد.
البته ، بیشتر افراد در همان روز که دندان خود را از دست نمی دهند اقدام برای کاشت ایمپلنت و جایگزین دندان انجام نمی دهند. بعضی اوقات بدلیل مالی و گاهی اوقات بدلیل منطقی است. در هر صورت ،بعد از دست رفتن دندان ، هر روز استخوان فک تحلیل می رود.

چرا از دست دادن دندان ، باعث از بین رفتن استخوان می شود؟

به نوع استخوانی که به طور معمول دچار مشکل می شود ، استخوان حفره دار( alveolar ) گفته می شود. استخوان آلوئولار (Alveolar )یک وظیفه دارد: از دندان حمایت و نگه داری می کند. اگر دندان وجود نداشته باشد ، استخوان آلوئول به دلیل عدم فشار و انجام کار، شروع به آتروفی (atrophy) و لاغر شدن می کند.
علاوه بر این ، فک هر زمان که جویدن و فشار انجام می گیرد، تقویت می شود. از این رو تحلیل و لاغر شدن استخوان آلوئول می تواند به سرعت به از بین رفتن فک منجر شود.
ایمپلنت های دندانی برای موفقیت و پایداری به اتصال ، ادغام و اتکای مناسب به استخوان نیاز دارد – یعنی ایمپلنت باید با استخوان پیوند برقرار کند تا پایه ای پایدار برای تاج و روکش دندان ایجاد کند. اگر هیچ استخوانی برای اتکا وجود نداشته باشد ، قرار دادن ایمپلنت غیرممکن می شود.

پیوند استخوان

پیوند های استخوانی چگونه انجام می گیرند؟

پیوند استخوان انواع مختلفی وجود دارد ، و نوع استفاده ما بستگی به میزان آسیب استخوان و همچنین محل دندان از دست رفته دارد.

پیوند socket:

متداول ترین نوع پیوند استخوان پیوند socket نامیده می شود.

هدف اصلی این پیوند جلوگیری از آتروفی (atrophy) استخوان آلوئولار (Alveolar ) و قبل از بروز آن است. ما معمولاً استخوان را از یک اهدا کننده انسانی درست در پریز قرار می دهیم. این کار همچنین از تحلیل استخوان جلوگیری می کند. بعد از پیوند ، معمولاً در ۴-۶ ماه استخوان برای کاشت ایمپلنت آماده خواهد بود.

داشتن یکی از این پیوندها باعث کاهش درد بعد از عمل از جراحی کاشت می شود.

پیوند افزایش ریج :

از این پیوند ها برای افزایش عرض فک به منظور قرار دادن ایمپلنت دندان استفاده می شود.

این عمل زمانی صورت می‌گیرد که ارتفاع و عرض استخوان توان کافی برای نگهداری از ایمپلنت دندان را نداشته باشد. به طور معمول برای این جراحی از استخوان های اهدا کننده انسان استفاده می شود.

اغلب اوقات کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان غیرممکن است. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اما اغلب به دلیل وجود عفونت دندان و یا اختلاف اندازه با دندان از دست رفته، هیچ‌ گونه امکان کاشت ایمپلنت فوری وجود ندارد. در این موارد، حفظ ریج آلوئول و یا ” پیوند ساکِت” بهتر است. این روش برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده و پر کردن این فضا طراحی شده است تا استخوان طبیعی فرصت رشد کردن را داشته باشد واین فضای خالی با استخوان زنده و با کیفیت بالا پر شود.

پیوند استخوان افزایش ریچ

پیوند استخوان block:

نوع دیگری از پیوند که ما استفاده میشود، پیوند استخوان block در هنگام وجود نقایص بزرگ در فک است. برای انجام این پیوند استخوان ، یک قطعه کوچک استخوان از پشت فک برداشته می شود.
block را در حفره قرار داده می شود ، سپس آن را با پیچ های کوچک تیتانیومی در محل نگه داشته می شود.

پیوند حفظ رج جانبی و روش استخوان block معمولاً ۴ تا ۶ ماه طول می کشد تا بهبود یابد.

پیوند بلوک استخوان

پیوند لیفت سینوس:

مواقعی وجود دارد که حفره سینوس فک بالا به قسمت هایی از استخوان فک فوقانی که در آن نیاز به کاشت دندان است، باید نزدیک شود.
اگر فاصله ای بین استخوان و سینوس کمتر از ۵ میلی متر وجود داشته باشد ، پریودنتیست به آرامی غشای سینوس بلند کرده و یک پیوند استخوان قرار می دهد تا فضای کافی ایجاد شود.

قبل از قرار دادن ایمپلنت ، ۶ تا ۹ ماه بعد از پیوند لیفت سینوس ممکن است طول بکشد.

پیوند استخوان لیفت سینوس

آیا پیوندهای استخوانی دردناک هستند؟

اصلا! این یک عمل سرپایی است و بیماران به طور معمول در کل فرایند آرام هستند و بی حس می شوند. شما نباید احساس درد کنید زیرا پیوند بهبود می یابد ، و هنگامی که پیوند انجام می شود ، برای کاشت های دندانی خود آماده خواهید بود. پیوند استخوان اولین قدم برای لذت بردن از دندان جایگزین جدید هست.

مراقبت ها پس از جراحی پیوند استخوان؟

پس از اتمام این جراحی، برای جلوگیری از عفونت به شما آنتی بیوتیک داده می شود. در بعضی موارد ، داروهای مسکن و ضد درد نیز داده می شود.

همچنین به بیماران توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای خاصی پرهیز کنند و از تحت فشار قرار دادن محل پیوند تا زمان بهبودی کامل اجتناب کنند.

بیشتر بیمارانی که پیوند استخوانی انجام می دهند ، کاملاً عاری از درد هستند و تا زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند ، هیچ مشکلی نخواهند داشت.
دندانپزشک باید منتظر بماند تا پیوند استخوان با استخوانهای طبیعی که در دهان وجود دارد ، ترکیب شود. وضعیت دندانو استخوانهای هر فرد متفاوت است و هیچ محدوده زمانی دقیقی برای این که این فرایند ترکیب چقدربطول می انجامد، وجود ندارد.
معمولا بین سه ماه تا یک سال طول می کشد تا پیوند استخوان با استخوانهای طبیعی داخل دهان ترکیب شود. باید معاینات منظم انجام گیرد تا زمانی که دندانپزشک مشخص کند که استخوان آماده کاشت ایمپلنت می باشد.



پاسخی بگذارید